2013. Амстердам

Дипломная работа в SNDO (School for new dance development, Amsterdam), премьера которой состоялась в голландском театре Frascati 2. Работа поставлена в коллаборации с эстонским хореографом Alissa Shnaiderи голландским композитором Renzo Van Steenbergen.

Работа была показана на фестивалях WhyNot #4 и Perestroyka, Amsterdam; Ufer studios, Berlin; Международный фестиваль современного танца ЦЕХ, Москва; отобрана как приоритетная компания 2014 by Aerowaves, Spring Forward festival, Sweden; отобрана для фестиваля NEU NOW festival 2014.

В перформансе "REPOSE" хореографов интересовал процесс перевода визуального искусства в танцевальный медиум. Из изобразительного искусства они пытались извлечь специфический способ работы с пространством, а также специфическое ощущение времени, которое заимствовалось из кинематографа (связь между изображением и звуком). Следующим шагом был перевод этих вещей и их трансформация в театральное пространство. Одновременно перформанс прямо заимствовал концепцию зоны из фильма «Сталкер» Тарковского. Художников интересовала звуковая аномалия, которую они выстраивали, постепенно в течение всего спектакля отделяя звук от своего источника (микрофоны, подзвучивающие каблук одной танцовщицы и дыхание другой).

Концепт и хореография: Ольга Цветкова & Alissa Šnaider
художник по звуку: Renzo Van Steenbergen
драматургия: Katerina Bakatsaki, Jeroen Fabius and Sander Blom.

Показ работы на Aerowaves

"REPOSE is anything but restful: it messes with your head, your sight, your senses. Olga Tsvetkova is barefoot, Alissa Šnaider in perilously high heels. Both are framed within a tilted trapezoid, and their torsos constantly list away from their legs. Centres of gravity look skewed, angles are “off”.
Not just angles: sounds which seem to come from microphone pick-ups – the chug of Tsvetkova's breath, the snaredrum spike of Šnaider's heel, the screechy-chalk torture of her scraping shoe – turn out to be recorded effects. As sound splits off from action the pair uncouple too, moving from side by side to front and back, the asymmetries of sound and sight dislocating our senses like some audiovisual Ames Room.
It's a powerfully unsettling piece that leaves your brain teetering on precarious perceptual stilettos".

— Sanjoy Roy (has written on dance for the UK's Guardian newspaper since 2002. Formerly an editor and publications manager for Dance Books Ltd) / Aerowaves'14.

"Behind an asymmetric large metallic frame, suspended from wires, duo Olga Tsvetkova and Alissa Snaider slowly move with concentrated resistance, like marionettes trapped inside a dystopian Polaroid. Tsvetkova, also a video artist, fills her choreographic space with an interactive and cumulative sound design - amplified breathing, stilettos hitting hard on the floor, hammering and squeaking. Layers are added with echo effects and delays which build up to a crescendo that ends abruptly. Silence.
The art of using few tools is represented with repetitive continuous movements and sounds. Throughout nearly 25 minutes the performers maintain their outward focus until Tsvetkova finally leaves the frame. A change of perspective. Questions about emancipation linger. What happens outside the frame?"

— Tanja Andersson Lidberg, Sweden / Aerowaves'14.